Mezhepler arasında genel itibari ile bir
ayrılık bulunmaz. Sadece, teferruat meselelerde farklılıklar olmaktadır.
1-İmam-ı
Azam Ebu Hanife (Hanefi mezhebi)
Hanefi
mezhebinin kurucusu İmam-ı Azam Ebu Hanife'dir. Asıl adı İmamı Azam Numan
Bin Sabit. İki isminde de İmam-ı Azam geçer. Çünkü imamı azam en büyük imam
anlamına gelir. Hicretin 80. yılında Küfe'de doğmuştur ve Hicretin 150.
yılında Bağdat'ta vefat etmiştir.
Ebu
Hanife, ilmi, zekâsı ve takvası çok yüksek bir müçtehiddir. Mezhebindeki
kolaylık ve mükemmellik çoğu Müslüman tarafından benimsenmedi. İmamı
Azam kendi gibi manevi gücü yüksek alimler de yetiştirmiştir. Bunlardan
bazıları; Ebu Yusuf, İmam Muhammed, İmam Züfer'dir.
Hanefi mezhebine bağlı olan yani Hanefilik en fazla bağlısı bulunan mezheptir. Ülkemizde de genel olarak Hanefi diğer mezheplere göre daha fazladır. Bununla birlikte Afganistan, Pakistan, Mısır, Suriye, Hindistan, Bulgaristan, Yunanistan, Bosna Hersek, Romanya Müslümanları çoğunluk olarak hanefidir.
2- İmam Malik İbni Enes (Maliki Mezhebi)
Maliki
mezhebinin kurucusu İmam Mâlik bin Enes'dir. Hicretin 93. yılında Medine'de
doğmuştur ve Hicretin 179. yılında Medine'de vefat etmiştir. Malik Bin Enes'te,
yüksek bir ilme zekaya ve takvaya sahip bir müçtehiddir.
Malik
Bin Enes'in benimsediği yol Hicaz halkı tarafından benimsenmiş, daha sonralarında
hacca giden Müslümanlar vasıtasıyla yayılmaya başlamıştır. Günümüzde Fas,
Suan, Trablusgarb, Cezayir, Yemen taraflarında daha çok benimsenmiştir.
3-İmam
Muhammed İbni İdris El-Şafiî (Şafiî
mezhebi)
Şafii
mezhebinin kurucusu Muhammed İbni İdris İmam-ı Şâfiî'dir. Hicretin 150. yılında
Gazze'de doğmuştur ve Hicretin 204. yılında Mısır'da vefat
etmiştir. İmam-ı Şâfi Kureyş kabilesindendir, Kureyş kabilesi Peygamberimiz
‘in (sav) de soyunun dayandığı Arap kabilesidir.
İmam
Şafi'nin babası Bedir savaşında Müslüman olmuş bir sahabedir. Büyük bir tefsir
ve hadis alimi olmakla beraber Tıp ilmine de şiir ve edebiyata da ilgisi
vardır.
İmam
Şafi'nin şer’i delillerden yola çıkarak verdiği hükümleri birçok Müslüman
benimsemiştir. Şafiî mezhebi önce Mısır'da yayılmış, daha sonra kısmen Suriye,
Yemen, Irak ve Horasan taraflarına geçmiştir. Günümüzde bu mezhep; Mısır,
Suriye ve Irak Müslümanlar tarafından benimsenmiştir.
4-İmam
Ahmed İbni Muhammed İbni Hanbeli (Hanbeli
mezhebi)
Hanbeli
mezhebinin kurucusu Ahmed İbni Muhammed İbni Hanbeli'dir. Hicretin 164. yılında
Bağdat'ta doğmuştur, Hicretin 241. yılında yine Bağdat'ta vefat
etmiştir. Soyu Şeyban kabilesine dayanır.
Hanbeli
özellikle hadis ilminde üstün bir bilgiye ve yetkiye sahipti. Ezberinde 1
milyon kadar hadis olduğu rivayet edilir. Bir kitabında sadece otuz bin hadis
bulunmaktadır.
Hanbeli
mezhebi daha çok Necid taraflarındaki Müslümanlar tarafından
benimsenmiştir. Günümüzde ise Hanbeli mezhebi; Irak, Kuveyt, Suudi
Arabistan’da yoğunlaşmaktadır.
4 Büyük Mezhepten Birine Uymak Gerekir Mi?
Bir
mezhebe bağlı kalmak önemlidir. Çünkü bizler günümüzde Kur'an ayetlerinden ve
Hz. Peygamberin (sav) hadislerinden çoğu şeyleri yorumlayamayız ve dinimizi tam
olarak uygulayamayız. Bu nedenle bu İslam alimlerinin (Müctehidlere)
bilgilerinden faydalanmak zorunda kalıyoruz. Aldığımız bir ilmihal kitabı, bir
Kur'an tefsiri veya bir hadis kitabı hep bu alimlerin açıklamaları ve yorumlamaları
ile yazılmış günümüzde kadar gelmiştir.
Temel
olarak mezhepler arasında hiçbir fark yoktur. Bu dört büyük imam, Kuran'ı ve
hadisleri yorumlarken bazı teferruatlarda farklılıklar ortaya çıkmıştır.
Örneğin 5 vakit namaz hepsinde vardır, bir tane mezhep imamı namaz 4 vakittir
veya sabah namazı 1 rekâttır dememiştir. Ne gibi farklılıklar vardır.
Örneğin; Hanefi mezhebinde namazda gülmek namazı da bozar abdesti bozar; Şafii
mezhebinde ise namazda gülmek namazı bozar ama abdesti bozmaz denmiştir.
Yorum Gönder